tirsdag 10. januar 2017

Leseåret 2016

Det er tre bøker jeg vil nevne fra leseåret 2016, dette er bøker som har gitt ekstra inntrykk på meg, og som jeg godt vil anbefale.

"I en annen verden" av Grace McCleen
Debutbok som er meget velskrevet der leseren får innblikk i livet til en ungjente på ti år, som gjennom ensomheten bygger en egen miniatyrverden hun lever seg inn i, hvor hun får mirakler til å skje... Hun er Guds utvalgte. Hun lever med sin ukjærlige far siden moren døde da hun ble født, og føler ofte skyld for morens død. Om det å vokse opp i en religiøs sekt, om det gode og det onde, og om å måtte takle å stå utenfor.

"Stormfulle høyder" av Emily Brontë
En fantastisk godt skrevet romantisk roman, så atmosfærisk, så dyster og gripende. Om sjelevennene Heathcliff og Catherine, som elsker hverandre. Lidenskapelig ulykkelig kjærlighet og dystre skjebner, forræderi og hevn. En av verdens beste klassikere, en gotisk roman fra 1847.

"Jeg har et teppe i tusen farger" av Anne B Ragde
Denne boka traff meg rett i hjertet. Som alenemor selv, kjente jeg meg overraskende ofte igjen i hovedpersonen, forfatterens mor. Ragde skildrer sin mors siste tid på et pleiehjem, men med tilbakeblikk og høydepunkter tidligere i livet, fra forfatterens barndom til giftermål. Dette er en bok som alle mødre, alenemødre og døtre bør lese. Den er trist, men samtidig humoristisk skrevet, og er en følelsesvekkende bok på godt og vondt.





3 kommentarer:

  1. Jeg leste Stormfulle høyder da jeg var 12, men jeg tror jeg må lese den igjen! Regner med at det er mye jeg har glemt siden da, og mye jeg setter større pris på nå enn den gang. Ellers har jeg ikke lest de to andre der, takk for gode tips :)

    SvarSlett
  2. Hei Hege, Jeg har faktisk ikke lest noen av dine favoritter fra fjoråret, men Stormfulle høyder står her i bokhyllen min. Den må selvsagt leses en dag. Det var veldig fint å få lese litt om dine beste leseropplevelser fra 2016.

    SvarSlett
  3. Stormfulle høyder er en av mine favorittbøker, vel verdt å lese om igjen. Jeg har ikke lest en bok maken, hele historien er veldig spesiell. :)

    SvarSlett