mandag 20. februar 2017

"Fioler i mars" av Sarah Jio

"Fioler i mars", av Sarah Jio, originalt utgitt i 2011, 4/5 stjerner 

"Fioler i Mars" starter i New York-leiligheten Emily delte med ektemannen Joel, som hadde vært utro og forlatt henne for en annen kvinne, der de pakker sammen og fordeler sine ting. Skilsmissen var et faktum. Hun finner igjen favorittromanen Years of Grace, som hun hadde et helt spesielt forhold til, og som har påvirket hennes skriving og perspektiv på ting. Hun har selv utgitt en bestselger, og etter skilsmissen drar hun til sin tante Bee på Bainbrigde Island for å få ting på avstand, og for å gjøre research for sin nye bok. Vel fremme i huset ved stranden til Bee, finner hun en vakker dagbok på rommet som hun sover på. Den er skrevet i 1943, og det viser seg etterhvert som hun leser, at den har forbindelser til hennes eget liv. Dette er en historie i en historie, og det trekkes paralleller til hennes eget liv og har betydning for hennes egne fremtidige avgjørelser i livet. Et stort mysterium må løses, og det er en kamp mot tiden. Det er mange karakterer å forholde seg til, og det skifter raskt mellom historiene, noe som er litt vanskelig å holde oversikt over i begynnelsen, det er det eneste som er å sette ut på romanen.

"Historien du leser, bærer med seg mange hemmeligheter - slike som kan endre livet her og nå. Ditt liv. Din tantes. Og andres."

Sarah Jio

"En fortelling brygget i hjertet mitt, jeg visste den ville bruke tid på å modnes. Jeg skulle vente på den. Jeg skulle være tålmodig."

Dette er en bok som fanget meg helt fra starten av, den er en annerledes roman om sterke vennskapsbånd, kjærlighet og famile. Det er sandstrender, solnedganger, sjøluft og paradisaktige beskrivelser, og jeg fikk virkelig øyfølelsen av denne feelgood-boka. Den er en virkelig sidevender, og med det lette og flytende språket, er de 313 sidene raske å lese. Forfatteren overrasker leseren gjennom hele boka, som er en stemningsskapende og gripende debutroman. Jeg likte spesielt godt romanfiguren Esther, og der var hjerteskjærende og romantiske scener, der jeg som leser stadig hadde et håp om at alt ville ende bra for henne. Denne feelgood-romanen skaper en lun sommerstemning, og man kan nærmest kjenne duften av sjø, sol og blomstene som beskrevet i romanen.

Sarah Jio The Violets of March



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar